Menü Bezárás

Jurassic World

Mielőtt még belevágnék, javaslom alaposan vegyétek szemügyre a doboztetőt. Mi hiányzik róla? (a megfejtést alább találjátok)
Egy különös kísérletnek szánom, hogy egy ilyen gémerek körében lenézett játékot próbálok ki. Előítéletek félrerakva, végig azon agyalva, kinek ajánlható nyugodt szívvel ez a termék.

Ha már a termék

Akkor nézzük is meg mi található a dobozban. Mivel bontott játékot kaptam a saseskos.hu-tól, nem tudok beszámolni szűz tartalomról.
A kartonvastagság megfelelő, azt is mondhatnám, hogy meglepően jó. Ha nagyon szőrösszívű akarnék lenni, akkor a kártyákra mondhatnám, hogy enyhén íveltek így nehéz őket keverni. Azonban védőfóliával ez a probléma is orvosolható. Spoiler, mivel gyerekeknek ajánlanám elsősorban ezt a társast, a kártyavédőzés – a mocskos mancsok miatt – kötelező.

A látvány sötét és vészjósló, ez szerintem jó hangulatot teremt. Azonban egy ponton zavaró is. A színes játékos jelölők nem eléggé hangsúlyosak, játék közben nehéz megkülönböztetni őket. Pláne, ha a fényviszonyok sem ideálisak.

A játék nem olcsó – amit feltételezem a vastag jogdíj okoz -, de egy szövetzsák igazán beleférhetett volna a dobozba, hogy a dinó lapkákat tárolni és abból húzni tudjuk.

A beltartalom és a jogdíj

Válasz a “Mi hiányzik?” kérdésre: nincs feltüntetve a játék szerzője. Társasjátékos körökben ez nagy negatívum.

Na, miről is szólhat a játék?

A játékosoknak a választott alkalmazottakkal együtt kell menedzselniük egy dinó parkot a Nublar szigeten. Igazodva a Jurassic filmekben látottakhoz, a játékosok dinó maradványokat ásatását finanszírozzák, hogy értékes DNS-hez jussanak, amit a laborban élő dinókká növesztenek. A kifejlett állatokat pedig kifutóba zárva mutogatják a nagyérdeműnek. Ilyetén a játék célja a dinók parkba telepítésén keresztül a szórakoztatás faktor növelése. A játékosok körről-körre munkahelyet választanak a szereplőjüknek, ahol kockadobással próbára teszik a feladat elvégzéséhez szükséges képességüket. Mivel a dinók MENSA tagok, rendszeresen meglógnak a ketrecből, futkosásra és sikongatásra sarkallva a látogatókat. Ha ezt gyakran vagy huzamosabb ideig áll fenn, a fogyasztóvédelem bezárja a létesítményt.

(Szinonimaként fogom használni, az alkalmazott, dolgozó és szereplő szavakat.)

Lássuk a szabályokat

Mert a szabálykönyv nem kényeztet el minket és hiányos is.

Felpakolás

Lefektetjük a nagy táblát a parkkal, és mellé a kisebbeket, a főutcával, az ásatási területtel és a kutatólaboratóriummal. Kiválasztjuk a szereplőket, amelyek adatlapját magunk elé helyezzük a bábut helyettesítő “talpas kartonnal” együtt.

A teljes “táblázat”

Megkeverjük a veszély, az épület és a fejlesztés paklikat, majd a főutca tábla megfelelő helyére pakoljuk.
Kiválasztunk egy küldetést, ami beállítja a nehézségi fokot azáltal, hogy hány és milyen dinót kell a parkba helyezni és meddig kell a szórakoztatás sávon eljutni. Ennek is a főutcán van a helye.

A veszélyidőzítőt tegyük a dinós ikonra, a piros veszélyszint jelzőt és a zöld szórakoztatás-szint jelzőt az egyes pozícióra.

Az ásatás területre véletlenszerűen kiválasztva helyezzünk fel 6 dinó hexát a szebbik – dinót ábrázoló – felével felfelé és kezdhetjük is a játékot.

Nehézségi fokozat kiválasztása

A háromféle küldetés kártya határozza meg az elérendő célokat. Az eltérés, csak az elérendő számokban áll.

Egyik elérendő paraméter a szórakoztatás szint, melynek növelése a sziget épületeinek használatával lehetséges. A játék elején még nem áll egy sem rendelkezésre. Ezeket majd fel kell építeni, és aztán lehet “termelni” velük.
A legkönnyebb fokozatban ez 14 a legnehezebben pedig 20.

Értelemszerűen dinó nélkül nem tudunk szórakoztatni, ezért már a 3-as szint eléréséhez szükséges bronz, a 9-es szinthez ezüst, a 15-ös szinthez pedig arany fokozatú dinónak lenni a parkban. Fontos, hogy nem a laborban, hanem a park kifutójában.
Ezen fokozatokról a trófeák értékét jelentik, majd később még bővebben lesz róluk szó.

További követelmény, hogy a 4 állattípus mindegyikéből legyen meg az előírt számú a szigetre telepítve.

  • kis húsevők (narancs színű)
  • nagy húsevő (piros színű)
  • kis növényevő (kék színű)
  • nagy növényevő (zöld színű)

Munkahely választás

A játék nem szól másról, minthogy körről-körre munkahelyet választunk a dolgozóinknak, ahol igénybe vesszük képességeik egyikét.

A játékosok beszéljék meg és döntsék el hova teszik az alkalmazottakat. A választásban 2 alapvető szempontot kell figyelembe venni:

a dolgozó képességeit: az alkalmazottaknak 5 képessége van, a kutatás, az építés, a szórakoztatás, a védelem és a pénzügy. Mindegyik 3 szintű lehet, amely dobókockákkal van szimbolizálva

a munkahely követelményét, vagyis a fent felsoroltak közül miben kell jónak lennie az alkalmazottnak; ez minden esetben egy szám és egy a fenti dolgozó képességek körül.

Amikor az alkalmazott sorra kerül, annyi kockával kell dobnia, amennyivel a munkahely által kért képességben a dolgozó bír. A minimum követelmény egy számmal és egy nagyobb-egyenlő jellel van szimbolizálva.
Ha a kockákat összeadva legalább annyit dobtunk, mint az előírt szám, akkor sikeresek voltunk, végrehajthatjuk az akciót. Ellenkező esetben a jelölővel szépen visszaballagunk a saját táblájára.

Nézzük át a lehetőségeket.

Fosszília ásatás

A pénzügyi képességeinket veszi igénybe.

A legfontosabb helyszín, ami biztosítja a parkunk számára a dinókat. Hosszadalmas, pepecselő munka, ami eszi a lóvét, ezért a pénzügy képességünket teszi próbára.
A legtöbb munkahely olyan követelményeket támaszt, amelyhez olyan munkatársat kell válasszunk, aki legalább 2 kockával fog gurítani.

A dinók (valószínűleg) fellelhetőségi gyakoriság alapján három kategóriába vannak sorolva: bronz, ezüst és arany. Bizonyos fajokat könnyebb kiásni és a labormunkára előkészíteni, másokat nehezebb.
A játékosnak el kell döntenie, hogy melyik dinó maradványát próbálja meg feltárni. Annak nehézsége mondja meg mennyit kell dobnunk a kockáinkkal.

Mivel egy bronz fokozatúhoz is legalább 8-at kell dobnunk, bizony elég erős gurítás kell a sikerhez. Sőt az ezüst és arany fokozathoz is a 3 kockásat ajánlanám, vagyis az Igazgatót.
Lesz lehetőségünk a pénzügyi – és egyéb – képességeinken javítani fejlesztés kártyákkal, de erről majd később.

Tehát sikeres fosszília ásatás után a dinók felkerülnek a laborba, ahol feldolgozva a DNS mintákat, élőlényeket állítanak elő a park számára.

Mozgassuk a szóban forgó dinó lapkát alulról a labor alsó sorába. Vigyázzunk a labor egyszerre csak 3 dinóval tud dolgozni!
Amiről nem szól a szabálykönyv (az angol változat sem!), hogy az üresen maradt ásatási területre egy véletlenszerűen kiválasztott dinó lapkát kell tennünk. E lépés nélkül előfordulhat, hogy a játék “besül”, a küldetés nem teljesíthető. Ez bizony elég komoly hiba, bosszúságot, csalódást okozva a vásárlónak.

Mikor arról döntünk, melyik dinót ássuk elő, nézzük meg a küldetéskártya követelményeit. Fölöslegesen ne bajlódjunk olyan állattal, ami nem szükséges a sikerhez.

Ajánlott dolgozók: ezüst és arany fokozatú dinókhoz az Igazgató, bronzhoz bárki más, de ha lehet szerezzünk nekik extra pénzügyi ismereteket a később taglalt fejlesztés kártyákkal.

Kutatólaboratórium

Ahhoz, hogy itt dolgozni tudjunk, az ásatási területről dinókat kell előkészíteni a fent leírtak szerint. Nem nehéz kitalálni, melyik képességet kell fitogtatni az itt dolgozóknak. Igen, a kutatást.

Nagyon egyszerű a teendő, a dinó fokozatának megfelelő összeget kell megdobnunk. Ne tévesszen meg senkit bronzhoz tartozó 5-ös szám. Csak végszükség esetén végeztessük a feladatot 1 kutató kockás alkalmazottal. Mert ekkor csupán 33% a valószínűsége, hogy sikerrel járunk.

Ajánlott dolgozók: ezüst és arany fokozatú dinókhoz a Kutató, bronzhoz a Mérnök kivételével bárki más.

Ha jól dobtunk, toljuk fel az állat lapkát a felső sorba és fordítsuk is meg. Így ni. A látványosság kész a cirkuszra. A következő akció segítségével juttathatunk egy vagy akár egyszerre több dinót a szigetre.

Kifutók

Hogy a dinoszauruszok a labor felső sorából a kifutóba kerülhessenek, a dolgozónkat helyezzük a megcélzott helyszínre. Egy kifutóba csak növényevő (zöld és kék) vagy csak húsevő (narancs és piros) dinók kerülhetnek. Tehetjük egyesével, de ha több is vár a kihelyezésre, tegyük inkább kettesével-hármasával.

Ehhez a tevékenységhez a védelem képességet kell használni. A megfordított dinó lapka ezen oldalán látható számot kell “megdobni”. Ha egyszerre több állattal birkózunk, akkor a legmagasabb értéket kigurításával leszünk sikeresek, de cserébe az összes egy típusú mehet a helyszínre. Figyeljünk rá, hogy csak abba a kifutóba helyezhetjük a dinókat, ahol az aktuális dolgozónk tartózkodik.

Sikerült a 9-et meggurítani, mindkét vadállat mehet a kifutóba.

Ajánlott dolgozók: nagyvadakhoz (10+) a Vadőr, a kisebbekhez Kabala kivételével bárki más.

Főutca

Itt tartózkodva épületeket tudunk felhúzni vagy extra képességekkel ruházhatjuk fel magunkat fejlesztés kártyák megszerzésével.

Mindkét esetben kétszer tesszük magunkat próbára. Első körben a “pénzügyre” dobunk, hogy egyáltalán húzhassunk a paklikból. Ha sikeresek voltunk, húzzuk fel a legfelső lapot és dobjunk a bal felső sarokban lévő képességgel a megszerzéséért.

Nagy a kockázat, de nagy lehet a nyeremény is.

mind az épület, mind a fejlesztés kártya húzásához ki kell dobnunk a 6-ot pénzügyből

Fejlesztések

Másodszorra a kártya bal felső ikon által előírt képességünkkel kell dobni, amely nagy szerencsével szerezhető meg 1 kockadobással. Ha pechesen kapjuk a fejlesztés lapot, lógó orral távozunk a főutcáról. (A kártyát pedig tegyük a pakli aljára.)

Ha viszont sikerrel jártunk, akkor olyan a képességeink hatásfoka nő azáltal, hogy a képességre dobott kockáinkhoz hozzáadhatjuk a fejlesztés lapkán lévő értéket.

ehhez a fejlesztéshez védelemből is legalább 6-ot kell összegurigáznunk: sikerült!
a kutató ezzel a két fejlesztéssel felturbózza 3 képességét is. sajnos a szórakoztatás még így is gyengéje, de már el lehet küldeni 6-os követelményű épületbe (lásd alább a golfpályát), mert ha megdobja az egy kockájával a 4-est a +2 segítségével meglesz a 6.

Épület lapok

Ezek a lapok kizárólag a szórakoztatás szintet növelő létesítmények. Ha sikerült megdobnunk a második tesztet is, ami a mérnöki képességeinket túráztatja, feltehetjük a kártyát a 6 rendelkezésre álló hely egyikére.

A felhelyezett épületek a következő köröktől önálló munkahelyekké válnak, ahol a dolgozók szórakoztatás képességével kell megdobni az előírt értéket, hogy növelhessük a szórakoztatás szintet. Az épületek sikeres kockadobás esetén jellemzően 1 és 2 szintet emelnek, de akad 3-as és egy 5-ös is.
Ne feledjük, hogy szórakoztatni tudjunk, szükségesek bizonyos fokozatú dinók a parkba!

Fejlesztés csere

Ha sikerül is egy fejlesztést megszereznünk, nem biztos, hogy ahhoz az alkalmazotthoz illik a legjobban. Itt azért nem árt egy kicsit számolni.
A fenti példát elővéve (Golfpálya), ha a kutató +2 kockamódosítót kap a szórakoztatás képességre (1 kocka), akkor 50% a valószínűsége, hogy sikerrel jár – 1 szint lépésért.
Ha ezt a fejlesztést Kabbalának adjuk, aki 3 kockával vág bele a Mosasaurus etetésbe, akkor ebben a 10-es követelményű épületben majdnem 70% sikerrel járhat, de jóval nagyobb jutalomért, 5 szint lépésért.
Amit ezzel mondani akarok, lehet a matekot is használni ebben a játékban.

Tehát, ha egy fejlesztés olyan dolgozónál van, ahol nem erősíti optimálisan a teljesítményét, át kellene adni valaki másnak. Erre szolgál ez a pozíció.
Azt az alkalmazottat kell ide vezényelni, akinek szeretnénk átadni a fejlesztéskártyát. Csupán annyi a követelmény, hogy a kártya gazdájának ebbe bele kell egyezni.

Szórakoztatás

A küldetés teljesítésének egyik követelménye egy bizonyos szórakoztatás szint elérése. Ilyetén nagyon fontos, hogy több dolgozót foglalkoztató, igazán vendégcsalogató helyszíneink legyenek. Erre szolgálnak a főutcán “beszerezhető” épületek. Ezen munkahelyeket választva és a szükséges értéket sikeresen megdobva 1, de akár 5 szintet is léphetünk a cél felé.
Nem javallom az egy kockás szórakoztató képességgel rendelkező Kutatót ide küldeni bohóckodni, hacsak nincs erős fejlesztésünk mellé.
A feladat itt is a többihez hasonló, dobjuk meg az előírt értéket vagy nagyobbat, hogy megkaphassuk a szint lépést fizetségül.

Veszély elhárítása

A játék legizgalmasabb eseménye, mikor a dinók – egy veszély kártya felhúzása következtében – kiszabadulnak a kifutóikból (a lapkákat átfordítjuk). Ha gyorsan sikerül visszaterelni őket a helyükre, annak semmi káros következménye nincsen (ha a következő körben megtesszük ezt). Ha viszont a következő kör végén felfordított dinó lapka van a parkban, akkor annyival nő a veszélyszint, amennyit a lapka felső részén lévő szám mutat. Ez minden egyes odakint bóklászó állatra vonatkozik.

A visszaterelést hasonló módon tudjuk végrehajtani, mint ahogy a dinók kifutóba telepítésénél tettük. A megfelelő kifutóhoz rendeljük a dolgozót és a védelem képességet használva, a kifutó legerősebb dinója követelmény értékét kell megdobnunk. Ha sikerül, a kifutó összes dinó lapkáját lefordíthatjuk.

Foglaljuk össze

  • a játékosok eldöntik, melyik alkalmazottat melyik munkahelyre teszik
  • majd kiválasztják ki lesz a kezdő játékos, ezt a fehér úriember bábuval – Hammond – jelzik. Számoljunk azzal is, hogy ez a kör végén is szerephez jut.
  • a kezdőjátékostól kiindulva, órajárás szerint végrehajtja mindenki az akcióját
  • a veszélyidőzítőn eggyel továbblépünk és azon ikon képességét tesszük próbára, ahova léptünk, méghozzá annál az alkalmazottnál, ahol a Hammond jelölő van. Ezért nem mindegy, kihez tesszük le a kör elején. Igyekezzünk olyan kezébe adni, aki a sorok következő veszély képességre sok kockával dobhat.

Veszély!

A veszélyidőzítőnél a játékosszámtól függően 7-8-9-et kell dobnunk a soron következő képességre, a kezdő alkalmazott (Hammond jelölővel bíró) által birtokolt szint szerint és ha nem sikerül, akkor bekövetkezik a várva-várt baj. Igen, enélkül unalmas lenne a játék és valljuk be a film sem érne sokat elfogyasztott emberek nélkül. Durva, de így van.

védelemre kell dobni a játékszám függvényében: elbuktunk, előbbre megy a veszélyszint jelző és húzunk egy veszélykártyát

Szóval, ha elbuktunk, először is eggyel feljebb képünk a veszélyszint jelzővel, majd húzzunk a főutcán elhelyezett veszélykártyák közül. Kétfélével találkozhatunk:

Folyamatos veszély: felhúzás után letesszük a főtábla megfelelő helyére és addig érvényben marad, amíg egy dolgozóval oda nem “megyünk” és kockadobással nem hatástalanítjuk. Amíg ez nem történik meg, ne feledkezzünk meg a hatásáról!
Ha nem hatástalanított, folyamatos veszély mellett újra ilyen típusút húzunk, akkor rakjuk vissza a veszélypakli aljára és addig csináljuk ezt, amíg azonnali veszélykártyát nem húztunk.

ide az igazgatót érdemes küldeni

Az azonnali veszély általában dinoszaurusz szökést jelent. De akad, olyan is, ami a veszélyszint jelzőt növeli vagy lecseréli a dinó lapkákat az ásatási helyszínen.

Szökés és befogás

Ha a veszélykártya dinó szökést ír elő, az utasításnak megfelelő dinó lapkákat meg kell fordítani. A pajzs ikon jelzi, hogy az adott dinót mekkora védelem kocka dobással lehet visszatessékelni a ketrecébe.

10-est dobva, mindhárom dinó visszakerül a kifutóba (= megfordítjuk a lapkákat)

Ehhez azt kell tennünk, hogy kör elején egy alkalmazottat kell a kifutóhoz küldenünk, ha lehet olyat, aki jártas az ilyenben (2-3 kockányi védelem képessége van).

nem sikerült, a veszélyszint öttel fog nőni a kör végén

Ha egy kifutóban több dinó is kiszökött, akkor mindig a legnagyobb számot kell sikeresen megdobnunk. Ha sikerült, az összes dinó visszakerül, helyre áll a rend, a lapkákat átfordíthatjuk a szebbik oldalára.

Ha nem sikerült, baj van, ugyanis a kör végén annyival nő a veszélyszint, amennyit mutat a lapka felső részében a piros koponya melletti szám. Több szökött dinónál nagyon elszállhatunk.

Stratégia a szerencse ellen

Minél több szereplő van a játékban, annál gyorsabban haladunk a kijelölt célok felé, ezért ne is próbálkozzunk nekifutni 4 alatt. De ez nem azt jelenti, hogy 4 játékos ajánlott a Jurassic World-höz. Neeem. Kooperatív a játékról lévén szó, simán irányíthat 1 játékos 2-3 alkalmazottat is. Sőt akár szólóban is lehet nyomni.

1 játékos: 1×4-6 alkalmazott
2 játékos: 2×2-3 alkalmazott
3 játékos: 3×2 alkalmazott
4 játékos: 4×1 vagy 2×1 + 2×2 alkalmazott
5-6 játékos: 5-6×1 alkalmazott

4 alkalmazottnál talán a legjobb kombó: igazgató (pénzügy), kutató (kutatás), vadőr (védelem), kabala (szórakoztatás)

A nehézségi fokot nagyszerűen állíthatjuk az alkalmazottak számával és személyével és a küldetés megválasztásával.

Az erős szerencsefaktor kártékony hatását ellensúlyozandó, vértezzük fel magunkat fejlesztésekkel és cseréljük úgy, hogy az erőseket tovább erősítsük.

Ne építsünk lánc akciókat: ne csináljunk olyat, hogy az igazgatót elküldjük ásatásra, a kutatót pedig a laborba, aki arra vár, hogy az igazgatótól megkapja a dínó DNS-t, a vadőr pedig már tenné is ki a kifutóba. Ha az igazgató szerencsétlenkedik, akkor mind a kutató, mind a vadőr dolgavégezetlen tér vissza a nap végén.

A kezdőjátékos jelölőt adjuk ahhoz a dolgozóhoz, aki jól tud dobni a soron következő veszélyidőzítő képességgel.

Pro

  • jó minőségű alkatrészek
  • a kockadobás jól illeszkedik a témához
  • a kockaszerencsét ellensúlyozó fejlesztések
  • jól szabályozható nehézség
  • egyszerű játékmenet

Kontra

  • gyenge szabálykönyv, egy ilyen belépő szintű játéknál szájbarágósabb kell
  • bizonyos szerepek unalmasak, mindig ugyanazt kell velük csinálni
  • az alkalmazott jelölők (is) sötétek, nehezen megkülönböztethetők
  • magas szerencsefaktor
  • alfa játékos: ez a legtöbb kooperatív játékra igaz, ha van megmondó ember a csapatban, az szétveri a játékélményt

Ajánlott

  • akik le szeretnének szakadni a Monopoly-ról: őket annyira nem fogja zavarni a kocka szerencse, viszont egy egészen más játékélményt tapasztalnak meg
  • megrögzött rajongói a Jurassic filmeknek
  • vagy csak simán dinó őrültek

Köszönöm a lehetőséget a saseskos.hu -nak, aki nélkül nem jöhetett volna létre ez az cikk!

Óriási köszönet Czumpfné Rátkai Anikónak, aki átnézte a cikket és hasznos észrevételeivel, tanácsaival tette olvashatóbbá. Ha ennek ellenére maradtak benne hibák és kicsavart mondatok, az az én figyelmetlenségem számlájára írhatók.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük